در نگهداری ساعت مکانیکی کوکی و اتوماتیک خود به دلیل ساختار پیچیده موتور و وجود چرخ دنده های زیاد، دقت بیشتری باید داشته باشید.

ساعت اتوماتیک

اصول صحیح نگهداری از ساعت  اتوماتیک

ساعت های مکانیکی را می توان یکی از با اصالت ترین و بهترین ساعت های جهان دانست. در تمام فرهنگ ها، ساعت سازان از ساعت های مکانیکی به عنوان یک میراث ارزشمند برای نسل های آینده یاد کرده اند. این موضوع نشان دهنده عمر بالای این نوع ساعت است.

به طورکلی خانواده ساعت های مکانیکی را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ساعت های مکانیکی کوکی و اتوماتیک. این دو گروه در نوع موتور و تامین انرژی با یکدیگر متفاوت اند. اما در حالت کلی برخلاف تیک تاک عقربه های ساعت کوارتز، عقربه های ساعت های مکانیکی، گردش روان و یکنواختی دارند. این ساعت ها به شدت جذاب مهندسی  شده اند و مردم زیادی در سراسر دنیا جذب نحوه کارکرد و طراحی این ساعت ها می شوند.

ساعت های مکانیکی را می توان از بهترین نوع ساعت در جهان دانست. اما با تمام این اوصاف، نگهداری ساعت مکانیکی شرایط خاص خود را دارد. ما در این قسمت سعی کرده ایم تا به مهم ترین نکات در زمینه نگهداری از این نوع ساعت ها اشاره  کنیم:

به این موضوع دقت کنید که ساعت های مکانیکی کوکی و اتوماتیک نیاز به سرویس شدن توسط افراد ماهر دارند. البته زمان سرویس ساعت های کوکی باید کوتاه تر باشد. ممکن است سالی یک بار ساعت های کوکی تان نیاز به سرویس کامل داشته باشند تا از سلامت چرخ دنده های ساعت اطمینان پیدا کنید.

اصول صحیح نگهداری از ساعت  اتوماتیک

حواستان به نحوه شارژ ساعت اتوماتیک باشد

اگر به فکر خرید ساعت  اورجینال منحصر به فردی هستید، باید بگوییم که انتخاب یک ساعت اتوماتیک برای شما، انتخابی خاص و ماندگار خواهد بود. شاید دانستن این که ساعت اتوماتیک یا ساعت نبضی با چه روشی شارژ می شود و چگونه نیرو را ذخیره می کند به درک بهتر نگهداری از ساعت اتوماتیک کمک شایانی کند.

در ساعت های اتوماتیک خبری از باتری و خازن نیست؛ بلکه چرخ دنده ها با نیروی مکانیکی به حرکت در می آیند. ساعت های اتوماتیک یا به اصطلاح خود کوک، انرژی لازم برای به حرکت درآوردن چرخ دنده ها را از تبدیل کردن حرکات طبیعی مچ دست به انرژی جنبشی، تامین می کنند.

مادامی که این گونه ساعت ها در دست شما باشد، به فعالیت خود ادامه می دهد. اما وقتی ساعت اتوماتیک را برای مدتی کنار می گذارید، بسته به فعالیت دست شما در زمانی که ساعت را روی دست بسته بودید، بعد از مدتی از کار می افتد. در این حالت دوباره با یک تکان ساده و بستن مجدد روی دست به کار خود ادامه می دهد.

در نتیجه این امر ساعت شما به تنظیم مجدد نیاز دارد. برای این کار کافی است تاج ساعت را روی صفر قرار دهید و ساعت را در جهت عقربه های ساعت یا در راستای افقی عرض شانه خود به چپ و راست تکان دهید. این کار را تا ۳۰ تا ۴۰ بار انجام دهید تا ساعت به خوبی شارژ مجدد شود.

اثر نیروی مغناطیسی بر ساعت اتوماتیک

نکته ای که در نگهداری از ساعت اتوماتیک باید مدنظر داشته باشید، اثر نیروی مغناطیسی روی این مدل ساعت است. میدان مغناطیسی روی ساعت های دیجیتال تاثیر به سزایی نمی گذارد؛ اما بر روی ساعت های اتوماتیک، تاثیرات قابل توجهی دارد.

ساعت های  اتوماتیک به نیروی مغناطیس حساس هستند و ممکن است وقتی این ساعت ها در مجاور جسمی که نیروی مغناطیسی قدرتمندی دارد قرار گیرند، کارکرد آن ها مختل شود. در نتیجه این امر، ساعت اتوماتیک را از وسایلی مانند بلند گو، هدفون، آهن ربا و لوازم خانگی برقی دور نگه دارید.

نحوه نگهداری از ساعت اتوماتیک

پیشگیری از ضربه خوردن

موتورهای ساعت های مکانیکی کوکی و اتوماتیک، بسیار پیچیده هستند و با ظرافت بسیاری تولید می شوند و چرخ دنده های زیادی در ساختار آن ها مورد استفاده قرار می گیرد و به شدت در برابر ضربه حساس هستند. بنابراین تا  حد امکان باید مراقب بود که ضربات اتفاقی و ناگهانی به ساعت وارد نشود. در استفاده از ساعت اتوماتیک سعی کنید که از ضربات ناشی مانند پرت شدن و افتادن ساعت روی سطوح سفت جلوگیری کنید.

هم چنین در هنگام ورزش، این ساعت ها را از مچ خود جدا کنید؛ زیرا برخی از ساعت های اتوماتیک به حرکت های شدید حساس هستند و ممکن است عملکرد آن ها مختل شود.

تاثیر دما بر عملکرد ساعت های اتوماتیک

موتور ساعت های اتوماتیک حساسیت بسیاری نسبت به دمای بالا دارد. دمای مناسب برای ساعت های اتوماتیک ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. موتور ساعت های اتوماتیک یا نبضی، با دمای بالا دچار اختلال خواهند شد.

بنابراین دقت کنید که در محیط های بسیار گرمی مانند سونا و غیره، از ساعت خود استفاده نکنید. اگر در طول زمستان ساعت خود را از مچ دستتان باز کنید و در دمای زیر ۱۰ درجه نگه دارید، در این صورت ساعت شما زمان را دقیق نشان نمی دهد. اگر ساعت اتوماتیک در دمای کمتر از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد یا بالای ۶۰ درجه سانتی گراد قرار گیرد، در این صورت ساعت از کار می افتد.

تنظیم و کوک ساعت اتوماتیک

از آنجایی  که شما باید ساعت های مکانیکی کوکی را هر ۲۴ ساعت به وسیله پیچ مخصوص کوک کنید، بنابراین احتمال فرسایش پیچ وجود دارد. سعی کنید با دقت کارکرد این پیچ را بررسی کرده و به طور مداوم برای سرویس به ساعت سازی ها مراجعه کنید تا آسیب جدی به ساعت خود که پول زیادی برایش پرداخته اید، نزنید.

همیشه به یاد داشته باشید که ساعت خود را بیش از حد نچرخانید یا تنظیم نکنید و مطمئن شوید که تاج آن تا به آخر به قسمت داخل وارد شده است.

سرویس ساعت اتوماتیک

تمیز کردن و سرویس؛ یک اصل مهم در نگهداری از ساعت اتوماتیک

در نگهداری از ساعت اتوماتیک به سرویس کردن و تمیزی آن اهمیت بسیاری دهید. انواع موتور ساعت  اتوماتیک باید هر ۲ تا ۵ سال، توسط یک تعمیرکار حرفه ای سرویس شوند. در طول دوره استفاده از این ساعت ها به تمیز کردن ساعت  اتوماتیک خود بپردازید تا از هر گونه آسیب به ساعتتان جلوگیری کنید.

پس از گذشت زمان چرخ دهنده های ساعت  اتوماتیک نیاز به روغن کاری داشته و واشرها نیز باید چک شوند تا از ضد آب بودن ساعت مطمئن شوید. این کار را به یک متخصص حرفه ای ساعت  بسپارید تا ساعت شما را به طورکامل سرویس کند.

سخن پایانی

ساعت های مکانیکی از بادوام ترین و با اصالت ترین ساعت های دنیا هستند. اگر ساعت مکانیکی کوکی و اتوماتیک خود را مرتب سرویس کنید، سال ها بدون مشکل از آن استفاده خواهید کرد.

محصولات مرتبط

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-701

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-706

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-801

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-809

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8301-809

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8301-801

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8301-706

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8301-701

تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

! اطلاع رسانی
توجه
توجه
! اطلاع رسانی
توجه
توجه