سیستم عامل ساعت هوشمند وظیفه کنترل، مدیریت و ارتباط با کاربر را دارد و از تنوع خوبی برخوردار است. برخی از سیستم عامل ها با امکاناتی که در اختیار کاربرانشان قرار می دهند، نسبت به رقبای خود برتری محسوسی را ایجاد می کنند.

سیستم عامل ساعت هوشمند چیست؟

این برنامه سیستمی وظیفه کنترل، مدیریت و ارتباط با کاربر را دارد. با اینکه تعداد ساعت های هوشمند بسیار زیاد است و کمپانی های زیادی در این حوزه فعالیت دارند اما همچنان دو سیستم عامل Wear OS (که قبلا با نام Android Wear شناخته می شد) و WatchOS (سیستم عامل اختصاصی ساعت های اپل) ابرقدرت های این عرصه هستند. سامسونگ هم سیستم عامل اختصاصی خودش را با نام Tizen ارائه کرده است. با این حال رقابت بین سیستم عامل اپل و گوگل بسیار حساس تر است.

هر دو سیستم عامل قابلیت های خاص خودشان را دارند. از نمای کلی و ظاهر اپ ها گرفته تا سرعت و مسائل امنیتی در هر دو سیستم عامل با هم تفاوت دارند.

سیستم عامل ساعت هوشمند مبتنی بر Wear OS

ساعت هوشمند های موجود در این لیست شامل نام های برند های بزرگ مثل Huawei، Fossil، TicWatch و Missfit است که همگی بهترین  های Wear OS  را تولید کرده اند.

این لیست شامل ساعت های Fitbit تاSamsung  نمیشود، به دلیل اینکه این ساعت ها سیستم عامل خودشان را به کار می گیرند که کیفیت های متفاوتی تا  Wear OS ارائه می دهند.

سیستم عامل wear os

Wear OS (که در گذشته به Android Wear نیز شناخته می شد) نسخه ای از سیستم عامل اندروید گوگل است که برای ساعت های هوشمند و سایر پوشیدنی ها طراحی شده است. که با لینک شدن روی تلفن های همراه دارای نسخه Android 6.0 یا جدیدتر، یا iOS نسخه ۱۰.۰ یا جدیدتر عمل می کند.

Wear OS از اتصال بلوتوث، Wi-Fi ، ۳G و LTE و همچنین مجموعه ای از ویژگی ها و برنامه ها پشتیبانی می کند. استایل ساعت می تواند گرد، مربع و مستطیل باشد. شرکای تولید سخت افزار شامل Asus ، Broadcom ، Fossil ، HTC ، Intel ، LG ، MediaTek ، Imagination Technologies ، Motorola ، New Balance ، Qualcomm ، Samsung ، Huawei ، Skagen ، Polar ، TAG Heuer ، Suunto و Mobvoi هستند.

لوگوی Android Wear، نام قبلی سیستم عامل

این پلتفرم در ۱۸ مارس ۲۰۱۴ همراه با انتشار پیش نمایش توسعه دهنده اعلام شد. در همان زمان، شرکت هایی مانند موتورولا، سامسونگ، ال جی ، HTC و ایسوس به عنوان شرکا اعلام شدند. در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴ ، در Google I/O ، Samsung Gear Live و LG G Watch به همراه جزئیات بیشتر در مورد Android Wear راه اندازی شد. LG G Watch اولین ساعت هوشمند Android Wear است که عرضه و روانه بازار می شود. Moto 360 موتورولا در ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ عرضه شد.

در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴، یک به روزرسانی آغاز شد و ویژگی های جدیدی از جمله API صفحه ساعت را اضافه کرد. و نرم افزار را بر اساس Android 5.0 “Lollipop”  تغییر داد.

در ۳۱ اوت ۲۰۱۵ ، گوگل یک برنامه Wear OS را برای iOS نسخه ۸.۲ یا جدیدتر راه اندازی کرد و اجازه پشتیبانی محدود برای دریافت اعلانات iOS در ساعت های هوشمند دارای سیستم عامل Wear OS را داد. از سپتامبر ۲۰۱۵، فقط LG Watch Urbane و Huawei Watch پشتیبانی می شوند، اما گوگل از مدل های ساعت های هوشمند بیشتری پشتیبانی می کند.

در مارس ۲۰۱۸، Android Wear به عنوان Wear OS تغییر نام داد. در سپتامبر ۲۰۱۸ ، گوگل Wear OS 2.0 را اعلام کرد، و پلتفرم جدید ردیابی تناسب اندام Google Fit را از صفحه ساعت در دسترس قرار داد. و منطقه اعلانات را مجدداً طراحی کرد تا از صفحه پیمایش به جای صفحات و پشتیبانی استفاده کند.

پوشیدنی Fitbit

در ژانویه ۲۰۲۱ ، گوگل خرید شرکت پوشیدنی Fitbit را تکمیل کرد.

در ماه مه ۲۰۲۱ در Google I/O ، Google به روزرسانی بزرگی را برای این پلتفرم اعلام کرد که در داخل به عنوان Wear OS 3.0 شناخته می شود. این دستگاه دارای یک طراحی بصری جدید با الهام از اندروید ۱۲ و ویژگی های ردیابی تمرین Fitbit است.

سیستم عامل ساعت fitbit

گوگل اعلام کرد که با سامسونگ الکترونیکس همکاری می کند. این شرکت با Google برای متحد کردن پلتفرم ساعت های هوشمند مبتنی بر Tizen با Wear OS همکاری می کند. و متعهد شده است که از Wear OS در محصولات ساعت های هوشمند آینده خود استفاده کند. Wear OS 3.0 برای دستگاه های Wear OS که از سیستم Qualcomm Snapdragon Wear 4100 روی تراشه استفاده می کنند در دسترس خواهد بود و یک ارتقاء انتخابی است که برای نصب نیاز به تنظیم مجدد کارخانه دارد.

سیستم عامل اپل واچ

شرکت لاکچری اپل که همیشه در ارائه محصولات خود سعی کرده تا انحصاری بودن تولیدات خود را حفظ کند، در تولید اپل واچ نیز این روند را دنبال کرده است.

اپل واچ

همان طور که از نامش پیداست این سیستم عامل انحصاراً برای ساعت هوشمند اپل توسعه یافته است تا برنامه های کاربردی ساعت های هوشمند را به  خوبی اجرا کرده و در عین حال رابط کاربری ساده، روان و در دسترسی داشته باشد.

یکی از نکات بسیار تأثیرگذار در طراحی و توسعه سیستم عامل watch os این بوده است که سیستم عامل باید برای دستگاهی با صفحه نمایش کوچک که دور مچ بسته می شده طراحی شود.

سیستم عامل اپل واچ مورد استفاده در iPhone و iPod Touch بوده که دارای بسیاری از ویژگی های مشابه است. این دستگاه در ۲۴ آوریل ۲۰۱۵ همراه با Apple Watch، تنها دستگاهی که watchOS را اجرا می کند، منتشر شد. watchOS یک API به نام WatchKit را برای استفاده توسعه دهندگان نشان می دهد.

نسخه دوم، watchOS 2 در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ و نسخه سوم، watchOS 3، در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد. تا بر عملکرد بهتر تأکید کند و شامل صفحه ساعت جدید و برنامه های سهام باشد.

نسخه چهارم، watchOS 4، در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. نسخه پنجم، watchOS 5، در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر شد. تا پشتیبانی شخص ثالث بیشتر و تمرینات جدید، همراه با ویژگی “Walkie-Talkie”  اضافه شود. نسخه ششم watchOS 6، در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. نسخه هفتم watchOS 7، در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ برای پشتیبانی از شستشوی دست و ردیابی خواب منتشر شد. نسخه هشتم watchOS 8 در ۷ ژوئن ۲۰۲۱ در WWDC با به روز رسانی در نظارت بر سلامت، تصاویر و برنامه ها اعلام شد. آخرین نسخه این سیستم عامل، Watch OS 9 است که در سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی شد.

مزایا

  • تم ساعت جهانی
  • سیستم لمس کمکی

معایب

  • سیستم واکنش صوتی مزاحم
  • عدم دسترسی به برخی تنظیمات به طور مستقیم از طریق اپل واچ
  • سیستم هشدار جدایی نه چندان مطمئن

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

! اطلاع رسانی
توجه
توجه
! اطلاع رسانی
توجه
توجه