موتور اتوماتیک یک موتور مکانیکی با ویژگی خود کوک شوندگی است. برخلاف ساعت های مکانیکی، که نیاز به کوک شدن دستی تاج دارد، ساعت اتوماتیک یا خودکار با جذب انرژی از حرکت دست کاربر کار می کند.

ساعت اتوماتیک (خودکار) چیست؟

اگر تازه به دنیای ساعت شناسی وارد شده اید، ممکن است ساعت هایی با موتور اتوماتیک و موتور مکانیکی دیده باشید.
اکثر ساعت های مکانیکی دارای یک موتور اتوماتیک نیز هستند. حال این سؤال مطرح می شود که موتور اتوماتیک چیست و چه تفاوتی با موتور مکانیکی دارد؟

ساعت اتوماتیک
ساعت مچی

موتور اتوماتیک یک موتور مکانیکی با ویژگی خود کوک شوندگی است. برخلاف ساعت های مکانیکی، که نیاز به کوک شدن دستی تاج دارد، ساعت اتوماتیک با جذب انرژی از حرکت دست کاربر کار می کند.

کارکرد ساعت اتوماتیک بر سه اصل قدرت، مواد و کارآیی استوار است که بزرگترین تأثیر را در عملکرد صحیح ساعت دارند و از انواع ساعت های مکانیکی بوده که باتری ندارند و خودکوک هستند.

ساعت اتوماتیک یک نوع ساعت است که به دلیل حرکت منظم مچ دست، کار خود را ادامه می دهد. در صورت استفاده روزانه، ساعت خودکار نیازی به سیم پیچ و بازسازی ندارد. انرژی با استفاده از وزن فلزی نیم دیسک به نام روتور ذخیره می شود که هنگام حرکت بازو می چرخد. از این انرژی برای تأمین انرژی ساعت استفاده می شود و می تواند ساعت را در شب یا در حالی که ساعت استفاده نمی شود، نگه دارد. انرژی ذخیره شده در ساعت مچی اتوماتیک می تواند یک ساعت مچی را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگه دارد.

از زمان اولین معرفی این نوع موتور در اواخر دهه ۱۷۰۰ میلادی که برای استفاده در ساعت های جیبی به کار گرفته شد، مهندسی ساعت های خودکار و عملکردشان از آن زمان به طور تصاعدی افزایش یافته است.

یک موتور خودکار با جذب انرژی از حرکت مچ دست کاربر کوک می شود. استفاده روزانه از ساعت خودکار، باعث می شود تا بدون نیاز به کوک شدن به صورت دستی کار کند. از سوی دیگر، ساعت های مکانیکی (کوک شونده دستی) به کوک شدن دستی و روزانه تاج نیاز دارند تا آن ها را در حرکت نگه دارد. بسیاری از برند های ساعت مکانیکی نیز توصیه می کنند آن ها را هر روز در یک زمان خاص کوک کنید. این امر کمک می کند که ساعت تا حد امکان دقیق باشد.

با این حال، این امر ممکن است همیشه هم ایده آل نباشد. زیرا در طول زمان به راحتی فراموش می شود. علاوه بر این، کوک کردن دستی و روزانه می تواند منجر به کوک شدن بیش از حد ساعت شود که به خودی خود باعث فرسودگی موتور می شود.

در نتیجه، نوآوری به قیمت ضرورت و کیفیت ساخت به دست می آید. مهندسان طراح ساعت، ایده ساعت مچی اتوماتیک را برای غلبه بر این چالش کوچک و در عین حال مهم معرفی کردند. ایده اصلی این است که به شما امکان دهد تا استفاده از ساعتتان بدون اینکه نگران تمام شدن کوکش باشید، لذت بخش شود. کافی است ساعت خودکار خود را بر روی مچ ببندید و به فعالیت های روزانه خود برسید تا ساعت به کارکردن ادامه دهد.

ساعت کوارتز

نکات کاربردی در نحوه استفاده از ساعت مچی اتوماتیک

۱.برخلاف ساعت های دستی، موتور اتوماتیک دارای فنری لغزنده است که به عنوان کلاچ عمل می کند و از کوک شدن بیش از حد ساعت جلوگیری می کند. این فنر لغزنده هنگام چرخاندن تاج بدون آسیب رساندن به شاه فنر، سر می خورد. هنگامی که ساعت را بیش از حد کوک می کنید، شاه فنر مقداری از این تنش را از بین می برد و از آسیب دائمی به قطعه جلوگیری می کند.

۲. به عنوان یکی از ویژگی های ساعت های لوکس و خودکار باید بگوییم که می توانند برای همیشه کار کنند. در این صورت، ساعت های اتوماتیک برای نسل ها در یک خانواده دست به دست می شوند. با وجود کیفیت مناسب، یک ساعت مچی اتوماتیک می تواند تا زمانی که کاربر بخواهد به کار خود ادامه دهد. این نوع از ساعت فقط زمانی متوقف می شود که هیچ حرکت فیزیکی وجود نداشته باشد و می تواند بلافاصله فقط با پوشیدن ساعت و به حرکت درآوردن چرخ دنده های آن به زندگی بازگردانده شود. بر این اساس، طول عمر ساعت واقعاً به پایان نمی رسد.

۳. ساعت های اتوماتیک دارای ظرفیت ذخیره انرژی بالایی هستند. زمانی که این ساعت ها کاملاً کوک شوند، می توانند تا بیش از ۴۰ ساعت انرژی داشته باشند. برخی از برند ها ظرفیت ذخیره انرژی بالاتری نیز ارائه می دهند. با استفاده منظم از ساعت، دستان شما دائماً در حرکت هستند که به نوبه خود باعث تقویت میزان ذخیره انرژی می شود. در نتیجه، تا زمانی که دستان خود را حرکت دهید، ساعت به کار خود ادامه خواهد داد.

۴. ساعت های اتوماتیک، بر خلاف ساعت های کوارتز، نیازی به باتری ندارند و از آن استفاده نمی کنند. از آنجایی که این ساعت ها انرژی حاصل از حرکت دست را مصرف می کنند، مجهز به باتری نیستند. همچنین موتور آن ها نیز از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده نمی کند.

۵.یک ساعت مکانیکی اتوماتیک با کیفیت بالا دقت خیلی زیادی دارد. ساعت های مکانیکی، از جمله انواع ساعت های اتوماتیک، می توانند به اندازه دو ثانیه زمان در روز و به اندازه یک ثانیه زمان در هر هفته از دست بدهند یا به دست بیاورند.

ساعت اتوماتیک

چگونه می توان یک ساعت خودکار را تنظیم کرد؟

سیم پیچ به معنای بازگرداندن ساعت به حالت اولیه اش است یعنی زمانی که به درستی کار می کند. نحوه چرخاندن و تنظیم کردن ساعت به همان سادگی که فکر می کنید، نیست. نیاز به احتیاط زیادی دارد زیرا یک اشتباه کوچک می تواند باعث آسیب دائمی به ساعت شما شود.

در اینجا دو روش ساده وجود دارد که می توانید نحوه چرخاندن و تنظیم ساعت مانند برخی از ساعت های اتوماتیک را یاد بگیرید.

ساعت های اتوماتیک به عملکرد مچ دست استفاده کننده متکی هستند. از این رو، پوشیدن آن به معنی چرخاندن و حرکت کردن آن است. برای استفاده از ساعت خود با بستن آن دور مچ دست، این مراحل را دنبال کنید: ساعت خود را با دقت به قسمت مچ دست ببندید. به آرامی مچ دستان خود را حرکت دهید تا دوباره ببینید که دسته های ساعت در حال حرکت هستند. در صورت لزوم تنظیمات لازم تاریخ و زمان را انجام دهید.

هنگامی که ساعت نیاز به تنظیم داشت، می توانید تاج آن را قبل از تنظیم زمان و تاریخ، بچرخانید تا دوباره به حالت قبل بازگردد. بنابراین، چرخاندن تاج مکانیزم سیم پیچ دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید. با چرخاندن تاج آن، این مراحل را دنبال کنید.

نحوه چرخاندن دستی: تاج را روی ۰ قرار دهید و سپس آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. آن را تقریباً ۳۰-۴۰ بار یا تا زمانی که دست دوم شروع به حرکت کند، بچرخانید تا به طور کامل ساعت را به حرکت در آورد.

تنظیم تاریخ: تاج را به سمت موقعیت ۱ بکشید و سپس آن را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا تاریخ مورد نظر مشخص شود.

تنظیم زمان: تاج را به سمت موقعیت ۲ بکشید و سپس آن را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمان دلخواه شما حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

! اطلاع رسانی
توجه
توجه
! اطلاع رسانی
توجه
توجه