بین ساعت مقاوم در برابر آب و ساعت ضد آب تفاوت هایی وجود دارد. ساعت های مقاوم در برابر آب را نمی توان برای شنا و در استخر استفاده نمود و در صورت استفاده ی نامناسب از این ساعت ها آسیب شدیدی به آن وارد می شود.

تعریف «ضد آب» و «مقاوم در برابر آب»

وسایل Waterproof کاملا در برابر آب نفوذناپذیر هستند و آب هیچ راهی برای نفوذ به درون آن ها پیدا نمی کند.

به زبان دیگر، وسایل Waterproof طوری طراحی و ساخته شده اند که هیچ شیار، شکاف و روزنه ای برای نفوذ آب ندارند.

ساعت های ضد آب

از آن سو، تجهیزات Water Resistant تا حدودی در برابر آب مقاوم هستند و آن را پس می زنند اما ضد آب نیستند و پس از مدت زمان مشخصی یا تحت فشار و حجمی از آب، شکست را پذیرفته و آب به درون آن ها نفوذ می کند. مثلا، شاید باران وارد یک وسیله Water Resistant نشود ولی اگر زیر شیر آب به مدت ۵ دقیقه بگیرید؛ آب تمام قطعات داخل محصول را خراب کند.

برای برخی از محصولات و وسایل، تفاوتی میان Waterproof و Water Resistant به وجود نمی آید یا بسیار ناچیز است ولی برای برخی دیگر از تجهیزات، این تفاوت کشنده است.

ساعتی مقاوم در برابر آب محسوب می شود که بتواند تا حدی با آب تماس داشته باشد و آب به داخل آن نفوذ نکند. به عنوان مثال، اگر ساعت ضد آب شما دارای درجه مقاومت ۳۰ متر در برابر آب باشد که پشت قاب آن حک شده است،این موضوع به این معنی نیست که می توانید با آن تا عمق ۳۰ متری آب شیرجه بزنید. ۳۰ متر یا ۳ ATM یا ۳ Bar که هر سه معادل هم هستند بدین معنی است که ساعت شما در برابر باران و پاشیده شدن آب مقاوم است نه ضدآب.

درجه مقاومت در برابر آب توسط شرکت سازنده ساعت ارائه می شود و بر اساس ۳ عامل دسته کوک (پیچ تنظیم)، قاب پشتی و واشرها است. با این وجود هر روز شرایطی (مانند تغییر عمر باتری) و استهلاک واشرها ممکن است مقاومت ساعت را در برابر آب به مرور زمان کاهش دهد.

منظور از ساعت مقاوم در برابر آب چیست؟

یک ساعت با ویژگی مقاومت در برابر آب، به معنای آن است که قابلیت محافظت در مقابل رطوبت را دارد.
این ساعت می تواند مقداری آب در اثر شستن دستان یا گرفتار شدن در باران را تحمل کند.

ساعت ضد آب

ویژگی هایی از قبیل ۱۰۰ متر / ۱۰ اتمسفر / ۱۰ بار در باره آن ها داده می شود. این ساعت که ضد آب و از نوع ساعت غواصی است. با ۱۰۰ متر مقاومت در برابر آب، هیچ مشکلی برای ماندن در زیر آب برای مدتی را ندارد. حتی ممکن است در یک تور غواصی تفریحی به مدت طولانی در زیر آب بماند.

چه میزان ساعت های ضد آب در برابر آب مقاوم هستند؟

برای بیان مقداری که ساعت ضد آب در برابر آب مقاوم است چند راه وجود دارد. رایج ترین واحد اندازه گیری که استفاده می شود، متر است که معمولا با حرف “M” بیان می شود.

همچنین از طریق ATM که تقریبا معادل ۱۰ متر است نیز بیان می شود. راه سوم برای بیان میزان مقاومت در برابر آب “Bar” است که برابر با یک اتمسفر است. در ادامه رایج ترین رتبه بندی های عمق آب را بررسی می کنیم.

ساعت ضد آب

مقاومت ساعت های ضد آب در سطوح مختلف آب

۳ATM/3 Bar/30M: مقاومت در برابر آب تا ۳۰ متر یک سطح متدوال مقاومت در برابر آب که در بیشتر ساعت های ضد آب وجود دارد.

اگرچه معمولا استفاده کنندگان این ساعت ها قصد غواصی در عمق ۳۰ متری دریا را ندارند. فقط می خواهند هنگام دوش گرفتن یا چنین کارهایی از ساعت خود استفاده کنند. اما شما نباید هرگز این کار را انجام دهید! ۳ATM  یا همان ۳۰ متر فقط برای پاشش  های تصادفی روزانه آب مناسب است که احتمالاً هنگام بیرون رفتن آن را تجربه خواهید کرد. آب باران، شستن دست ها و … برای این ساعت ها مشکلی ایجاد نمی کند.

۵ATM/5 Bar/50M: تعداد کمی از انسان ها تا عمق ۵۰ متری شیرجه می زنند، اما حتی اگر فرصتی برای این کار پیش بیاید، این ساعت های ضد آب برای این کار مناسب نیستند.

با این حال، آنها کاملا مناسب هستند که به آرامی برای دوره های کوتاه زیر آب فرو بروند. ساعت های مقاوم در برابر آب تا عمق ۵۰ متری برای استخر مناسب هستند اما نباید با آنها در آب شیرجه بزنید.

ساعت مچی غواصی

۱۰ATM/10 Bar/100M: در این مرحله یعنی ۱۰۰ متر مقاومت در برابر آب انتظار می رود ورزش های آبی مثل شنا، غواصی، قایق سواری و … امکان پذیر باشد.

۲۰ATM/20 Bar/200M/30 ATM/30 Bar/300M: زمانی که به ۲۰۰ متر مقاومت در برابر آب و بالا تر رسیدیم، می توان واقعا از این ساعت های ضد آب برای غواصی استفاده کرد. ساعت های دارای این سطح از مقاومت باید در اعماق زیاد عملکرد تحسین برانگیزی داشته باشند و برای اکثریت غواصان کافی هستند.

۱۰۰ATM/100 Bar/1000M: ساعت های ضد آب با این درجه از مقاومت ابزار های تخصصی دقیق و ماهرانه ای هستند که برای زنده نگه داشتن کاربرانشان طراحی شده اند. این ساعت ها طراحی شده اند تا در برابر فشارهای خارجی بسیار زیادی که انتظار می  رود در معرض آن قرار گیرند، مقاومت کنند.

مراقبت از ساعت ضد آب

حال ببینیم که چگونه باید از ساعت ضد آب خود بدرستی مراقبت کنیم. چه ساعت شما درمعرض مقدار کمی آب در استفاده روزانه قرار گیرد و چه به طور کامل در آب غوطه ور شود مهم است که بدانید چگونه مقاومت ساعت خود را در برابر آب حفظ کنید.

شما باید حداقل سالی یک بار تست مقاومت در برابر آب ساعت را انجام دهید. این فقط برای استفاده روزانه معمولی توصیه می شود. اگر شما غواص، شناگر، موج سوار و یا شخصی هستید که ساعت خود را اغلب در آب استفاده می کنید، این موضوع برای شما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

این امر در صورتی ضروری است که ساعت خود را مرتباً در آب شور استفاده کنید. با گذشت زمان، نمک باعث خوردگی و ساییدگی بیشتر ساعت می شود و به مرور زمان مقاومت در برابر آب را کاهش می دهد. مهم است که هر ساعت غواصی را هنگامی که در معرض آب نمک یا کلر قرار گرفت، با آب بشویید.

اگر داخل ساعت آب رفت چه باید کرد؟

بسیار مهم است که اگر متوجه آب داخل ساعت خود شدید، فوراً ساعت خود را برای تعمیر به یک متخصص نشان دهید زیرا می تواند به ساعت شما آسیب جدی وارد کند.

هر چه رطوبت بیشتر در داخل ساعت بماند، آسیب بیشتری به ساعت  شما وارد می شود. رطوبت می تواند به تمام قسمت های داخلی ساعت ضد آب از جمله موتور، صفحه ساعت، عقربه ها و … آسیب بزند.

اگر داخل ساعت  آب رفت چه باید کرد؟

بخار داخل شیشه ساعت چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زیر شیشه ساعتتان بخار کند و شما را نگران کند. این اتفاق یعنی اینکه آب یا رطوبت به داخل ساعت شما نفوذ کرده است و معمولا از مسیر دسته کوک و قاب پشتی ساعت آب به داخل بدنه وارد می شود. یکی از دلایل اصلی این اتفاق پوسیدگی واشرهای قاب پشتی و دسته کوک است که نمی تواند مانع نفوذ آب شود. این واشرها باید به صورت دوره ای عوض شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

! اطلاع رسانی
توجه
توجه
! اطلاع رسانی
توجه
توجه