شیشه های ساعت مچی را می توان یکی از اصلی ترین اجزاء ساعت های کلاسیک، دیجیتالی و… دانست که انواع مختلف و زیادی دارد.

انواع جنس شیشه ساعت مچی:

به طور کلی سه نوع شیشه ساعت وجود دارد که عبارتند از: شیشه اکریلیک،‌ شیشه مینرال (معدنی) و سفایر کریستال (یاقوت کبود). هر کدام از این شیشه ها قابلیت ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند که بهتر است آن ها را بدانید.

مقاومت و جنس بدنه ساعت ضدآب

شیشه اکریلیک (Acrylic)

یکی از ارزان ترین شیشه های ساعت مچی، شیشه آکریلیک است. جنس کریستال اکریلیک از پلاستیک فشرده است. ساعت ‌سازان معمولا از شیشه‌های اکریلیک برای ساخت ساعت‌ های ارزان قیمت و ساعت‌های کودکان استفاده می ‌کنند زیرا تعویض آن آسان است و هزینه کمی دارد.

این شیشه برای ساعت های ارزان قیمت و ساعت های غواصی کاربرد بسیاری دارد. شیشه اکریلیک انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر شیشه ها دارد، این ویژگی باعث می شود که احتمال شکستن شیشه ی ساعت مچی به حداقل برسد. شیشه آکریلیک خش پذیری بسیار بالایی دارد و بطور کلی می توان گفت که ضدخش نیست و ممکن است آسیب جدی به ساعت مچی وارد کند. این نوع شیشه را به راحتی می توان تشخیص داد.

شیشه ساعت مچی

شیشه معدنی یا مینرال ساعت مچی (Mineral)

کریستال مینرال از سال های دور به عنوان شیشه ساعت مورد استفاده قرار گرفته است، کیفیت این نوع شیشه را می توان نسبتا خوب دانست و تا سال ها شیشه مینرال، به تنهایی بهترین شیشه برای ساعت بوده است. اکثر ساعت های اورجینال با قیمت مناسب و ساعت های «های کپی» از این کریستال استفاده می کنند.

این ماده از ترکیب شیشه و چند عنصر مقاوم در برابر خش ساخته شده است که مقاومت آن را هفت برابر از کریستال آکریلیک افزایش می دهد. شیشه معدنی بیشتر در ساعت های مچی میان رده اورجینال استفاده می شود. شیشه مینرال را می توانیم یک ساختار ساده از شیشه های قابل استفاده در ساعت مچی بدانیم.

شیشه ساعت مچی یاقوت کبود (Sapphire)

بهترین نوع شیشه، کریستال یاقوت کبود یا سفایر کریستال است. این شیشه مانند اکریلیک، از نظر فنی “شیشه” نمی باشد، بلکه اکسید آلومینیوم متبلور شفاف است. مقاومت و شفافیت فوق العاده این نوع شیشه، آن را به انتخابی عالی برای استفاده در ساعت ها تبدیل می کند. این شیشه ها معمولا در آزمایشگاه ها تولید می شوند. کریستال یاقوت کبود گران ترین نوع شیشه ساعت هستند.

گفته می شود فقط الماس و سایر یاقوت های کبود می توانند یاقوت کبود را خراش دهند. در صنعت ساعت استفاده از یاقوت کبود مصنوعی رایج است. اگر می خواهید بهترین شیشه ساعت ضد خش را داشته باشید، به سراغ کریستال یاقوت کبود بروید.

چگونه می توان یاقوت کبود را از شیشه معدنی تشخیص داد؟

برای آنکه اطمینان یابید که جنس شیشه ی ساعت تان از یاقوت کبود است یا خیر، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

قطره آب، اگر آب را روی شیشه های یاقوت کبود بریزید، آب مانند برگ نیلوفر آبی جمع می شود، اما آب روی شیشه معدنی متفاوت بوده و کمی پخش می شود.

رنگ، زمینه رنگ کریستال یاقوت کبود کمی صورتی یا سفید شیری است ولی شیشه های معدنی اغلب دارای زمینه رنگ آبی هستند.

لمس و احساس، اگر به یاقوت کبود دست بزنید احساس سردی خواهید کرد ولی برای شیشه مواد معدنی اینگونه نیست.

ضربه، روی کریستال یاقوت کبود که آن را اصل می دانید با سر انگشتان خود ضربه بزنید. سپس روی ساعتی که سال هاست از آن استفاده می کنید، ضربه بزنید. بدون توجه به ضخامت آن می توانید تفاوت را تشخیص دهید. وقتی روی شیشه ساعت از جنس کریستال یاقوت کبود ضربه بزنید احساس می کنید صیقلی و سخت است. شبیه وقتی که روی شیشه جلو اتومبیل خود ضربه می زنید.

نگاه کردن، اگر با دقت روی کریستال یاقوت کبود نگاه کنید و روی آن خراشی ایجاد شده باشد، یاقوت کبود نیست.

همچنین می توانید از دستگاه حرفه ای برای اندازه گیری چگالی، درخشندگی، انکسار، سختی و برخی اطلاعات فنی دیگر استفاده کنید.

شیشه ساعت سفایر

اطمینان از اصل بودن کریستال ساعت

یک روش مطمئن تر، خرید کردن از فروشنده ساعت مچی است که به او اعتماد دارید. در اینصورت دیگر از اینکه ممکن است شیشه ساعت شما جعلی باشد، نگرانی ندارید. در هنگام تعمیر و تعویض شیشه های ساعت بهتر است به تعمیرکار مورد اعتماد و یا تعمیرکار نمایندگی ساعت خود رجوع نمایید.

فناوری آنتی رفلکس در شیشه ساعت مچی

فناوری ضد انعکاس نور ویژگی بسیار خاصی در ساعت مچی است که اخیرا به شیشه های ساعت اضافه شده است. این فناوری پیشرفته بصورت یک لایه بسیار نازک بر روی شیشه های مینرال و یاقوت کبود قرار می گیرد که مقدار نور منعکس شده از صفحه ساعت مچی را کاهش می دهد.

اهمیت شیشه آنتی رفلکس

برای شیشه های سفایر، این متریال را به لایه میانی شیشه می زنند تا خاصیت ضدخش شیشه یاقوت کبود از بین نرود. استفاده از این فناوری باعث تفاوت قیمت در ساعت های تولید شده می شود، لذا در هنگام خرید آنلاین و حضوری ساعت مچی باید به این نکته توجه داشته باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله انواع شیشه ساعت را بررسی کردیم، نکته مهم در انتخاب شیشه ساعت مچی به استفاده و بودجه ای که برای خرید شیشه ساعت درنظر گرفته اید بستگی دارد. اگر کار یا فعالیت شما به نحوی است که فکر می کنید ممکن است شیشه ساعت تان به سرعت آسیب ببیند، بهتر است از شیشه های ارزان قیمت استفاده کنید. اما اگر قدرت خرید شیشه بهتر و با کیفیت تر دارید، می توانید کریستال یاقوت را خریداری کنید.

محصولات مرتبط

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-701

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-706

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-801

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8302-809

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه اتوماتیک

ساعت الگنگس مدل SA8301-809

تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

! اطلاع رسانی
توجه
توجه
! اطلاع رسانی
توجه
توجه