کرونوگراف سیستمی برای ثبت زمان است. این قابلیت در موبایل ها نیز با عنوان تایمر وجود دارد. در ادامه قصد داریم به صورت مختصر به معرفی این قابلیت بپردازیم.

کرونوگراف ساعت

کرونوگراف چیست؟

ممکن است زمانی که برای خرید ساعت مراجعه می کنید، فروشنده به شما بگوید این ساعت دارای قابلیت کرونوگراف است و برای شما این سوال پیش آید که این قابلیت چه کاربردی دارد؟

کرونوگراف (Chronograph)، مکانیزمی است که عملکرد زمان سنج یک ساعت مچی را مشخص می کند و بیشتر با نام کورنومتر شناخته شده است. ساعت کرونوگراف نوع خاصی از ساعت است که در کنار نمایش زمان، به عنوان کورنومتر نیز استفاده می شود. ساختار ساعت مچی هایی که دارای این قابلیت هستند، بدین صورت است که دارای سه عقربه هستند و با دو دکمه فشاری کنترل می‌شوند. بنابراین با وارد کردن فشار متوالی بر روی این دکمه ها، می توانید عملیات زمان گیری را شروع، متوقف و در صورت نیاز صفر کنید.

این ساعت‌ها دارای حساسیت‌های مختلفی هستند. منظور از حساسیت، کمترین واحد زمانی یعنی دهم ثانیه یا صدم ثانیه است، که ساعت می تواند آن را اندازه گیری کند. هرچه تکنولوژی به کار رفته در این نوع ساعت ها پیشرفته ‌تر و پیچیده ‌تر باشد، از حساسیت بالاتری نیز برخوردار هستند.

لویی موینت، کرونوگراف را در سال ۱۸۱۶ برای استفاده در ردیابی اجرام نجومی اختراع کرد. کارکرد این وسیله به این شکل بود که با توجه به حرکت ستاره ها و محل قرار گرفتن آن ها، رویداد های نجومی را پیش بینی می‌نمودند. همچنین از کرونوگراف ها استفاده فزاینده ای در پرتاب آتش توپخانه ها در اواسط تا اواخر دهه ۱۸۰۰ استفاده شد.

نیکلاس ماتیو ریوسک بود که به سفارش شاه لوئی پانزدهم در سال ۱۸۲۱ اولین کرونوگراف مدرن را به بازار عرضه کرد. پادشاه از دیدن مسابقات اتومبیل رانی بسیار لذت می برد، اما می‌خواست بداند که دقیقاً هر مسابقه چه مدت طول می‌کشد و در اختلاف های کم، چه کسی برنده مسابقه است. بنابراین طبق دستور پادشاه، ریوسک مأموریت یافت تا دستگاه زمان سنجی را اختراع کند که کار گفته شده را انجام دهد؛ در نتیجه این تلاش ها، او اولین کرنوگراف تجاری را اختراع کرد.

سپس در سال ۱۹۱۵، گاستون بریتلینگ اولین کرونوگراف را با عقربه ثانیه ای مرکزی و شمارنده ۳۰ دقیقه ای تولید کرد. بعداً در سال ۱۹۲۳، گاستون بریتلینگ اولین زمان سنج یا همان کرنوگراف را با یک دکمه کنترلی جداگانه به بازار ساعت های دیجیتالی فشار معرفی کرد. در سال ۱۹۳۴ ویلی بریتلینگ مفهوم کرونوگراف را با افزودن دکمه کنترلی دوم در ساعت های تایمر دار توسعه یافته اضافه کرد.

سه موتوره ساعت کرنوگراف

این قابلیت با فشار دادن دکمه‌‌های روی قاب ساعت، فعال می‌شود. اصولا، دکمه بالایی برای شروع و توقف زمان سنج ساعت تعبیه شده است و دکمه پایین برای تنظیم مجدد آن پس از توقف (صفر شدن) استفاده می شود.

پس از شروع به کار، این قطعه شروع به شمارش و اندازه‌ گیری مدت زمانی می ‌کند که از شروع آن گذشته است. معمولا ساعت‌های مجهز به این تکنولوژی، از سه عدد فرعی و دایره‌های کوچکی که هر کدام واحد زمان خود را اندازه گیری می‌کنند، تشکیل شده است.

معرفی عقربه های کرونوگراف

عقربه شماره ۱ دقایق سپری شده را تا ۶۰ دقیقه می شمارد و سپس از صفر شروع می کند. عقربه شماره ۲ به این صورت کار می کند که ابتدا دقیقه ها را می شمارد و در ازای هر گردش کامل عقربه شماره ۱، یک واحد به سمت جلو حرکت می کند.

وظیفه عقربه شماره ۳ نیز شمارش ساعت است. در واقع این عقربه AM و PM در ساعت های دیجیتالی را نشان می دهد. لازم به ذکر است که عقربه ۱ معمولاً تا زمانی که کورنوگراف راه اندازی نشود، کار نمی کند؛ زیرا این عقربه بیشتر برای اندازه گیری ثانیه های سپری شده مورد استفاده قرار می گیرد.
از سوی دیگر، عقربه ثانیه‌ ای کوچکتر معمولاً ثانیه‌ های زمان جاری را اندازه‌ گیری می‌ کند.

تفاوت کرنومتر و کورنوگراف چیست؟

کلمه کرنومتر Chronometer و کورنوگراف Chronograph از نظر ظاهری تقریبا مشابه هم هستند، اما معنای این دو کاملا با یکدیگر متفاوت است. واژه کُرونو Chrono در یونان به معنای زمان است.

کرنومتر

حال پسوند گراف به معنای ترسیم یا نشان دادن زمان است و به طور کلی تلفیق این کلمه با دو کلمه کرنوگراف و کرنومتر معنی زمان سنج را می دهند اما مفهوم و کارکرد این دو کلمه یکی نیست.
زیرا کرنومتر یک نوع زمان سنج است که برای اندازه گیری زمان مورد استفاده قرار می گیرد. کرنومتر موجود در ساعت مچی قادر است مدت زمان را از لحظه فشار دادن دکمه شروع تا زمانی که متوقف شود اندازه بگیرد.

انواع ساعت کرونوگراف

کورنوگراف فلای بک (FLYBACK)

این مدل بسیار پیشرفته و پیچیده است؛ زیرا می تواند در کمترین زمان ممکن، امکان تنظیم مجدد اندازه گیری را فراهم کند. در این ساعت ها زمانی که دکمه پس از شروع فشرده می شود، اندازه گیری متوقف شده و سپس روی صفر تنظیم می شود و مجدد شروع به اندازه گیری می کند. سرعت و دقت بالا، یکی از ویژگی های بارز FLYBACK به حساب می آید که توانسته نسبت به مدل های دیگر، طرفداران بیشتری داشته باشد.

کرنوگراف ساده

در این مدل، معمولا با یک یا دو دکمه، اندازه گیری و زمان سنجی کنترل می شود. این دکمه ها قادر هستند فرآیند شروع، پایان و تنظیم مجدد را انجام دهند.

کرونوگراف ساده

کورنوگراف نواری

این مدل اولین بار توسط فردی به نام ریوسک اختراع شد. ساختار کرونوگراف نواری به این شکل است که نوارهای تعبیه شده در ساعت با سرعت کنترل شده ای، دائماً در امتداد هم کشیده می شوند و هنگامی که فعال می‌شود، یک قلم بر نوار فشار می آورد تا ضبط شروع شده و عملیات اندازه گیری زمان آغاز شود.

ساعت کرونوگراف

خرید ساعت کرونوگراف

هنگام خرید ساعت ست، مردانه یا زنانه علاوه بر زیبایی ساعت، به کارایی آن نیز تا حد امکان توجه کنید. لازم به ذکر است که کاربرانی که قصد دارند از این قابلیت بهره گیرند، بهتر است در زمان خرید به رنگ صفحه، جنس شیشه و همچنین بزرگی نوشته های روی ساعت نیز توجه کنند.

محصولات مرتبط

ساعت های مردانه تک اتومات

ساعت الگنگس مدل SA8218-803

تماس بگیرید

ساعت های مردانه تک اتومات

ساعت الگنگس مدل SA8218-505

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه کلاسیک

ساعت الگنگس مدل SP8253-809

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه کلاسیک

ساعت الگنگس مدل SP8253-801

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه کلاسیک

ساعت الگنگس مدل SP8253-701

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه کلاسیک

ساعت الگنگس مدل SP8253-407

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه کلاسیک

ساعت الگنگس مدل SP8252-809

تماس بگیرید

ساعت های مردانه و زنانه کلاسیک

ساعت الگنگس مدل SP8252-801

تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

! اطلاع رسانی
توجه
توجه
! اطلاع رسانی
توجه
توجه